مجید حیدری
چکیده
امروزه بسیاری از سازمانها از سیستمهای CRM بهره میبرند. هنگامی که یک شرکت از CRM استفاده میکند، قابلیتهای سازمانی مختلفی را توسعه میدهد که یکی از آنها، نوآوری است. از این رو، هدف این مقاله بررسی ...
بیشتر
امروزه بسیاری از سازمانها از سیستمهای CRM بهره میبرند. هنگامی که یک شرکت از CRM استفاده میکند، قابلیتهای سازمانی مختلفی را توسعه میدهد که یکی از آنها، نوآوری است. از این رو، هدف این مقاله بررسی تأثیر انواع CRMیعنی CRM استراتژیک، CRM عملیاتی و CRM تحلیلی بر قابلیت نوآوری میباشد. این پژوهش از نظر روش و استراتژی، یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است. پرسشنامه بین 180 نفر نمونه از جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش فروش کارخانجات و شرکتهای تولیدی و خدماتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بوده که روایی و پایایی آنها مورد سنجش قرار گرفت و تأیید گردید. دادههای گردآوری شده از طریق نرمافزارهای SPSS24 و SMART PLS3 تجزیهوتحلیل گردید. نتایج پژوهش، نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار CRM استراتژیک، CRM عملیاتی و CRM تحلیلی بر قابلیت نوآوری بوده است.