هدف اصلی این مقاله توصیف صریح و بررسی امکان رهبری سازمانی بر مبنای خِرد سازمانی بود. رویکرد پژوهش کیفی، با نگاهی پدیدارشناسانه از نوع توصیفی بود. در این مقاله ضمن بررسی مبنای نظری و ادبیات موجود به تبیین ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله توصیف صریح و بررسی امکان رهبری سازمانی بر مبنای خِرد سازمانی بود. رویکرد پژوهش کیفی، با نگاهی پدیدارشناسانه از نوع توصیفی بود. در این مقاله ضمن بررسی مبنای نظری و ادبیات موجود به تبیین توسعه رهبری در مدل خِرد به عنوان یک پدیده نوظهور در پاسخ به پنج سئوال کلیدی اقدام شد. در بخش نخست به چیستی مفهوم خِرد و سپس به وضعیت آن در علوم معاصر و مدل های مبتنی بر خِرد به اختصار اشاره شد. در ادامه ضمن بررسی پیامدهای متفاوت توسعه رهبری در مدل خِرد از «خِرد در عمل رهبران» بحث شد و در نهایت مولفه های روشی توسعه رهبری در مدل خِرد احصاء و تبیین شد. نتایج نشان داده اند که مولفه های کلیدی توسعه رهبری در مدل خِرد با گذار از آموزش رهبری به تربیت رهبر، بهره گیری از رویکرد زیبایی شناسانه، توسعه رهبری در موقعیت خاص، ضرورت تفکر میان رشته ای و چند رشته ای برای رهبران، ضرورت خویشتن بانی و گذار از رفتار سازمانی به عمل سازمانی قابل صورت بندی است.
این پژوهش در ابتدا به تشریح مدیریت دانش پرداخته و سپس ضرورت واهمیت آنرا در سازمان های ایرانی مورد توجه قرار می دهد. هر چند در سالهای اخیر، مدیریت دانش از شهرت زیادی، بخصوص در بخش آموزش و تجارت، برخوردار ...
بیشتر
این پژوهش در ابتدا به تشریح مدیریت دانش پرداخته و سپس ضرورت واهمیت آنرا در سازمان های ایرانی مورد توجه قرار می دهد. هر چند در سالهای اخیر، مدیریت دانش از شهرت زیادی، بخصوص در بخش آموزش و تجارت، برخوردار گردیده است، اما هنوز در ارتباط با مطلوب ترین شیوه های به کارگیری آن ، ابهاماتی وجود دارد. این مقاله بدنبال بررسی و ارائه اثربخشترین راهکارهای آشنایی کارکنان با مفهوم مدیریت دانش بوده تا از آن طریق بتوان به بهترین شکل آن را درانواع موسسات بکار گرفت. فرایند آشنایی اعضاء با مفهوم مدیریت دانش در تمامی مراحل نهادینه نمودن این مفهوم درسازمان اجرامی گردد و پیشنهاد می شود مراحل نهادینه سازی مفهوم مدیریت دانش، از طریق رهبران سازمانی که از دانش و نفوذ بیشتری بمنظور تغییر ادراک و رفتار افراد برخوردارند، صورت پذیرد.
هدف اصلی این مقاله توصیف صریح و بررسی امکان رهبری سازمانی بر مبنای خِرد سازمانی بود. رویکرد پژوهش کیفی، با نگاهی پدیدارشناسانه از نوع توصیفی بود. در این مقاله ضمن بررسی مبنای نظری و ادبیات موجود ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله توصیف صریح و بررسی امکان رهبری سازمانی بر مبنای خِرد سازمانی بود. رویکرد پژوهش کیفی، با نگاهی پدیدارشناسانه از نوع توصیفی بود. در این مقاله ضمن بررسی مبنای نظری و ادبیات موجود به تبیین توسعه رهبری در مدل خِرد به عنوان یک پدیده نوظهور در پاسخ به پنج سئوال کلیدی اقدام شد. در بخش نخست به چیستی مفهوم خِرد و سپس به وضعیت آن در علوم معاصر و مدل های مبتنی بر خِرد به اختصار اشاره شد. در ادامه ضمن بررسی پیامدهای متفاوت توسعه رهبری در مدل خِرد از «خِرد در عمل رهبران» بحث شد و در نهایت مولفه های روشی توسعه رهبری در مدل خِرد احصاء و تبیین شد. نتایج نشان داده اند که مولفه های کلیدی توسعه رهبری در مدل خِرد با گذار از آموزش رهبری به تربیت رهبر، بهره گیری از رویکرد زیبایی شناسانه، توسعه رهبری در موقعیت خاص، ضرورت تفکر میان رشته ای و چند رشته ای برای رهبران، ضرورت خویشتن بانی و گذار از رفتار سازمانی به عمل سازمانی قابل صورت بندی است.