رضا محمدی؛ مسعود کسائی
چکیده
مزیت رقابتی یک سازمان را میتوان توانایی در نظر گرفت که سازمان از طریق استفاده از منابع و ویژگیهایش، به عملکردی بالاتر از رقبایش در همان بازار دست مییابد. ایجاد مزیت رقابتی پایدار در محیط پویای امروزی، ...
بیشتر
مزیت رقابتی یک سازمان را میتوان توانایی در نظر گرفت که سازمان از طریق استفاده از منابع و ویژگیهایش، به عملکردی بالاتر از رقبایش در همان بازار دست مییابد. ایجاد مزیت رقابتی پایدار در محیط پویای امروزی، مستلزم بهینهسازی همزمان یک استراتژی اکتشاف و بهرهبرداری در سازمان است. هدف مقاله حاضر، بررسی چگونگی تاثیرگذاری دوسوتوانی سازمانی به عنوان استراتژی مکمل میان قابلیتهای پویا و کسب مزیت رقابتی پایدار است. دوسوتوانی سازمانی، قابلیتهای پویا و مزیت رقابتی پایدار مفاهیمی میباشند که قرابت نزدیکی با هم دارند. متاسفانه، تا کنون درک مناسبی از رابطه بین این سه مفهوم وجود ندارد. هدف مقاله حاضر ارائه توضیحات نظری از رابطه میان قابلیتهای پویا، دوسوتوانی سازمانی و مزیت رقابتی پایدار است. پس از بررسیهای زیاد، نگارندگان دریافتند که دوسوتوانی سازمانی میتواند به عنوان متغیر میانجی نقش ارتباطی میان قابلیتهای پویا و مزیت رقابتی پایدار را ایفا نماید. سازمانهایی که بر روی توسعه استراتژی دوسوتوانی خود تمرکز میکنند، میتوانند نسبت به سازمانهایی که ارزش پیشنهادی خود را تغییر میدهند، از طریق توسعه قابلیتهای پویای خود به مزیت رقابتی پایدار دست یابند.