بررسی تاثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی(مطالعه موردی: پارک علم و فناوری مازندران)
بررسی تاثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی(مطالعه موردی: پارک علم و فناوری مازندران)

علیرضا داداشی جوکندان؛ علیرضا غفاری؛ رضا یوسفی سعید آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اردیبهشت 1401

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی در پارک علم و فناوری مازندران است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن کلیه کارکنان پارک و مدیران شرکت های دانش بنیان به تعداد ...  بیشتر
ارزیابی مقایسه ای ادراکات، گرایش ها و فعالیت های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد مازندران و دانشگاه مازندران
ارزیابی مقایسه ای ادراکات، گرایش ها و فعالیت های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد مازندران و دانشگاه مازندران

ندا معمائی؛ فریدون صادقی؛ علی اصغر خسروی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اردیبهشت 1401

چکیده
  این مطالعه به دنبال ارزیابی مقایسه ای ادراکات، گرایش ها و فعالیت های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علمی – کاربردی و دانشگاه مازندران می باشد.چارچوب مفهومی پژوهش بر گرفته از مدل GEM می باشد . این پژوهش ...  بیشتر
مدیریت کارآفرینی و کارکردهای آن در سازمان‏ها
مدیریت کارآفرینی و کارکردهای آن در سازمان‏ها

ندا معمائی؛ سید فخرالدین طاهرزاده موسویان؛ علی اصغر خسروی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 خرداد 1401

چکیده
  در عصر اطلاعات، مزیت اصلی در سرمایه کارآفرینی نهفته است. کارآفرینی در دنیای پیشرفته امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابت اصلی سازمان‏ها می‏باشد. روند اوج یافتن نقش کارآفرینی، نوآوری و فناوری‏های ...  بیشتر
نقش هوش تجاری در رقابت با توجه به نقش میانجی کارآفرینی گرایی
نقش هوش تجاری در رقابت با توجه به نقش میانجی کارآفرینی گرایی

سید صادق ایمانی؛ سیده مریم عمادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 تیر 1401

چکیده
  هدف از این تحقیق بررسی نقش هوش تجاری در رقابت با توجه به نقش میانجی کارآفرینی گرایی بوده است. این تحقیق بر اساس اهداف، از نوع تحقیقات کاربردی است و بر اساس جمع آوری داده‌ها و طرح تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی ...  بیشتر
مروری بر مفهوم کارآفرینی استراتژیک
مروری بر مفهوم کارآفرینی استراتژیک

سید کامران یگانگی؛ فاطمه رضائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 دی 1402

https://doi.org/10.22034/jmek.2024.431611.1118

چکیده
  فضای کسب و کارهای قرن بیست و یکم را می‌توان به وسیلة مناظر رقابتی جدید، ریسک فزاینده، کم شدن توانایی پیش‌بینی و فرم‌های ساختاری جدید برحسب چهار عامل تغییر، پیچیدگی، آشوب و تناقض توصیف، کرد. هیچ سازمانی ...  بیشتر
بررسی رابطه بین ریسک پذیری اقتضائی تصمیمات و عملکرد مدیران مالی در شرکت نفت پارس
بررسی رابطه بین ریسک پذیری اقتضائی تصمیمات و عملکرد مدیران مالی در شرکت نفت پارس

سمیه برارزاد آرائی؛ حسن مهرمنش

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402

https://doi.org/10.22034/jmek.2023.393730.1084

چکیده
  ریسک پذیری اقتضائی مدیران یکی از عوامل مهمی است که می تواند باعث بهبود عملکرد مدیران شود افراد ریسک پذیر نسبت به افرادی که کمتر ریسک پذیر هستند باید عملکرد بهتری داشته باشند این به خاطر این است که ریسک ...  بیشتر
طراحی الگو سیاست و فرایندهای توسعه کارآفرینی شهری در بستر اجتماعی شهر تهران
طراحی الگو سیاست و فرایندهای توسعه کارآفرینی شهری در بستر اجتماعی شهر تهران

عباس رضوانی

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402

https://doi.org/10.22034/jmek.2023.409806.1094

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه های سیاست ها و فرایند توسعة کارآفرینی شهری در بستر اجتماعی شهر تهران به منظور تدوین الگوی جامع کارآفرینی شهری در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بود. روش پژوهش کیفی و ...  بیشتر
شناسایی و تبیین تاثیر نرخ ارز، نرخ بهره کوتاه مدت و دراز مدت بر بازده سهام بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
شناسایی و تبیین تاثیر نرخ ارز، نرخ بهره کوتاه مدت و دراز مدت بر بازده سهام بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

میثم کامرانی امیری

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 55-64

https://doi.org/10.22034/jmek.2023.393735.1085

چکیده
  هدف از این تحقیق شناسایی و تبیین تاثیر  نرخ ارز، نرخ بهره کوتاه مدت و دراز مدت بر بازده سهام بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش تحقیق توصیفی_تحلیلی است. همچنین در این تحقیق با توجه ...  بیشتر
طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک با رویکرد توسعه پایدار در بانک های تخصصی
طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک با رویکرد توسعه پایدار در بانک های تخصصی

امیرحسین کردنوری

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 56-69

https://doi.org/10.22034/jmek.2023.393412.1080

چکیده
  رشد و تغییرات سریع فناوری و پیچیدگی تعاملات به حدی گسترده و غیر قابل کنترل شده پیش می‌رود که بانک های تخصصی برای حفظ و ارتقای جایگاه خود ناچار به اتخاذ مدل های کارآفرینی استراتژیک بعنوان مزیتی رقابتی ...  بیشتر
عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی انجمن زادگاهی دریانی‌های تهران
عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی انجمن زادگاهی دریانی‌های تهران

سروه خضری؛ محمدتقی طغرایی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 54-66

https://doi.org/10.22034/jmek.2022.159788

چکیده
  انجمن‌های زادگاهی نهادهایی مردمی و خود جوش هستند که مهاجرانی که از روستا به شهر مهاجرت می‌کنند به واسطه سرمایه اجتماعی بالا در آنها به تشکیل یک اجتماع محلی در قالب انجمن زادگاهی اقدام می‌کنند. که در ...  بیشتر
عوامل موثر بر توسعه‌ی کار آفرینی ورزشی استان اردبیل : رویکرد تحلیل (PESTEL)
عوامل موثر بر توسعه‌ی کار آفرینی ورزشی استان اردبیل : رویکرد تحلیل (PESTEL)

نیما حسن زاده؛ حامد خیرالهی میدانی؛ امیر رحیمی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 67-79

https://doi.org/10.22034/jmek.2022.159790

چکیده
  کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد. به نظر می‌رسد مساله بیکاری در جامعه به اندازه‌ای کلان شده است که تنها با ایجاد بازاری جدید در اقتصاد می‌توان برای این حجم از بیکاران ...  بیشتر
عوامل رفتاریِ مؤثر بر تجارت کارآفرینی
عوامل رفتاریِ مؤثر بر تجارت کارآفرینی

شهرام جلالی

دوره 2، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 28-49

https://doi.org/10.22034/jmek.2021.143782

چکیده
  عوامل مربوط به کارآفرینی پایدار، مشترکاً بررسی نشده و برای تعیین تأثیر عوامل محیطی، اقتصادی، تجاری، روابط انسانی یا رفتاری بر کارآفرینی پایدار، رتبه‌بندی نشده‌اند. رفتار شامل انگیزه، نوع دوستی، شفقت، ...  بیشتر
بررسی فرصت‌ها و چالش‌های کارآفرینی در بستر بازاریابی شبکه‌ای
بررسی فرصت‌ها و چالش‌های کارآفرینی در بستر بازاریابی شبکه‌ای

دکتر حجت‌الله میاندهی رودسری؛ حمزه علیزاده صیقلان

دوره 2، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 50-58

https://doi.org/10.22034/jmek.2021.143760

چکیده
  جوامع امروزی برای توسعه‌ی فعالیت‌های کارآفرینان نیازمند نهادینه نمودن فرهنگ کارآفرینی هستند. همچنین کارآفرینی به معنای استفاده از منابع به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها در جهت پیشرفت و توسعه است. ازآنجایی‌که ...  بیشتر