موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی راه دانش بابلمطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی2783-52272420211222Designing a Model for Increasing Sales in E-Marketing of Electronic Banking Services By Data Miningطراحی الگویی برای افزایش فروش در بازاریابی الکترونیکی خدمات بانکی با استفاده از داده کاوی12114372110.22034/jmek.2021.143721FAمنوچهر منطقیاستاد، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانسعید قاسم پورکارشناسی ارشد، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210930In traditional and paper banking, due to the fact that people were provided with a paper, and touched paper, the trust element was built. But nowadays, with the presence of electronic banking, on the one hand, the Iranian society is not yet accustomed to it, and on the other hand, uncertainties about economic factors have caused bank customers to feel hesitant about investing. Uncertainty in the economy is one of the most important factors in the outflow of capital from banks and the loss of customer trust. The benefits of e-banking can be considered from two aspects: customers and financial institutions. From customers' point of view, we can mention cost savings, time savings and access to multiple channels for banking operations. From the perspective of financial institutions, we can name features such as creating and increasing the reputation of banks in providing innovation, retaining customers despite the spatial changes of banks, creating the premise to seek new customers in target markets, expanding the geographical scope of activities and establishing full competition situation. To compete more effectively in the world's competitive markets, banks need to have a better understanding of customers and the market. The banking industry in the world has undergone many changes in the way it operates. Leading banks use data mining tools to segment customers, validate customers to approve and grant banking facilities, anticipate debt default, marketing affairs, and identify fraudulent patterns. In this article, while referring to the discussion of uncertainty and its impact on customers, data mining techniques are expressed as a competitive advantage in customer satisfaction with electronic banking and banking services.در بانکداری سنتی و کاغذی، افراد چون کاغذی را می دیدند و لمس می کردند، اعتماد ایجاد می شد. اما امروزه با حضور بانکداری الکترونیکی، از یک سو هنوز جامعه ایران با آن خو نگرفته و از سویی دیگر، نااطمینانی ها از عوامل اقتصادی موجب شده تا مشتریان بانک ها نسبت به سرمایه گذاری احساس تردید کنند. نااطمینانی در اقتصاد از مهمترین عوامل خروج سرمایه از بانک ها و از بین رفتن اعتماد مشتری است. مزایای بانکداری الکترونیک را می توان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرارداد. از دید مشتریان می توان به صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد. از دید موسسات مالی می توان به ویزگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علی رغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرضت برای جست جوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد. برای رقابت مؤثرتر در بازارهای رقابتی دنیا بانک ها بایستی درک بهتری از مشتریان و بازار داشته باشند. صنعت بانکداری در دنیا تغییرات زیادی را در نحوه انجام فعالیت های خود متحمل شده است. بانک های پیشرو از ابزارهای داده کاوی برای تقسیم بندی مشتریان، اعتبارسنجی مشتریان جهت اعطای تسهیلات و تایید آنها، پیش بینی عدم پرداخت بدهی ها، بازاریابی و شناسایی الگوهای کلاهبرداری استفاده می کنند. در این مقاله ضمن اشاره ای به بحث نااطمینانی و تأثیر آن بر مشتریان، تکنیک های داده کاوی به عنوان مزیت رقابتی در رضایت مشتریان از بانکداری الکترونیکی و خدمات بانکی بیان می گردد.http://www.jmek.ir/article_143721_29d1d001f02cedea29bc3e92dfa00d67.pdfموسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی راه دانش بابلمطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی2783-52272420211222Investigating the effects of applying digital marketing strategies on the development of sales of food industry productsبررسی اثرات اعمال استراتژی های بازاریابی دیجیتال در توسعه فروش محصولات صنایع غذایی223814377910.22034/jmek.2021.143779FAنیلا نجاتیکارشناس ارشد، گروه مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران.Journal Article20210925The starting point for success in digital marketing, such as a marketing or business strategy, is to create a well-defined strategic process that links marketing goals through marketing communications and designs ways to achieve those goals. Digital marketing changes the way companies sell their products. Digital marketing or internet marketing is a concept that encompasses all marketing activities. The market world today is the world of digital presence. Simply put, digital marketing strategy is to be seen with the highest efficiency in the digital space and a clear and clear path in the form of a general program to increase efficiency and focus on the target audience. In this article, we first study and examine the key concepts And then reviewed the studies conducted in previous research on digital marketing strategies to examine their impact on the development of product sales with emphasis on the food industry. As a result of research, 5 strategies of web design, use of social networks, blogging, e-commerce and the use of food programs have been identified as effective strategies in developing sales of food products.نقطه شروع برای کسب موفقیت در بازاریابی دیجیتال، مانند راهبرد بازاریابی یا کسب و کار، خلق یک فرایند راهبردی است که به خوبی تعریف شده باشد تا اهداف بازاریابی را از طریق ارتباطات بازاریابی پیوند داده و روشهایی را برای کسب اهداف مورد نظر طراحی کند. بازاریابی دیجیتال روش فروش محصولات شرکتها را تغییر میدهد بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی اینترنتی، مفهومی است که تمام فعالیتهای بازاریابی را در بر میگیرد. دنیای بازار امروز، دنیای حضور در فضای دیجیتال است. به زبان ساده میتوان گفت استراتژی بازاریابی دیجیتال، دیده شدن با بیشترین بازدهی در فضای دیجیتال و مسیری مشخص و روشن در قالب یک برنامه کلی در جهت افزایش بازدهی و با محوریت مخاطبان هدف میباشد .در این مقاله، در ابتدا به مطالعه و بررسی مفاهیم کلیدی پرداخته و سپس با مروری بر مطالعات صورت گرفته در تحقیقات پیشین در خصوص استراتژی های بازاریابی دیجیتال به بررسی تاثیر آنها بر توسعه فروش محصولات با تاکید بر صنایع غذایی پرداخته شد . و در نتیجه تحقیق 5 استراتژی طراحی وب، استفاده از شبکه های اجتماعی، وبلاگ نویسی ، تجارت الکترونیک و استفاده از برنامه های غذایی به عنوان استراتژی های اثر گذار در توسعه فروش محصولات صنایع عذایی شناسایی شده اند.http://www.jmek.ir/article_143779_ab32b913e85ef47d452494ccfd566622.pdfموسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی راه دانش بابلمطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی2783-52272420211222Investigate social marketing advertising strategies to increase art salesبررسی استراتژی تبلیغات بازاریابی اجتماعی جهت افزایش فروش آثار هنری394614378010.22034/jmek.2021.143780FAناصرعلی یداللهزاده طبریاستادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.مریم فلاحکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.Journal Article20210929Art plays an important role in society. According to Michelangelo, a real work of art is nothing but a shadow of God's perfection. The art of painting is in fact a kind of language in the early days. This made painting a visual art that has its own language. According to the importance of art, today perhaps a very small percentage of people in the community are willing to visit galleries and buy works of art. Artists spend a lot of time creating a work of art, but sales of this type of product are low and discourage artists. Artists are a role model in society, if artists have a shortage, it will be evident in their behavior, actions and appearance, and it will make people see these things, and society will be affected by this. In order to enliven today's machine life, it is necessary to sell more and more of these works of art. The existence of places and art galleries is of special importance for promoting the cultural level. This has not been cultured in Iran as it should be. All these factors went hand in hand so that the Iranian people would stay away from the beautiful world of art day by day. In this study, we intend to first review previous research, and then look at social marketing advertising strategies to increase art sales.هنر نقش حیاتی در جامعه ایفا می کند.به گفته میکل آنژ اثر هنری واقعی چیزی نیست جز سایه ای از کمال خداوندی. با توجه به اهمیت هنر،امروزه شاید درصد خیلی کمی از مردم جامعه برای سر زدن به گالری ها و خرید آثار هنری رغبت کنند. هنرمندان زمان زیادی را برای خلق یک اثر هنری صرف می کنند ولی فروش این نوع محصولات کم است و سبب دلسرد شدن هنرمندان می شود. هنرمندان به عنوان الگو در جامعه مطرح هستند، اگر هنرمندان کمبودی داشته باشند در رفتار، کردار و ظاهر آنها مشخص خواهد شد و جامعه تحت تأثیر این مسئله قرار می گیرد. برای روح بخشیدن به زندگی امروزی، فروش هر چه بیشتر این آثارهنری ضرورت پیدا می کند.وجود مکان ها و گالری های هنری برای ارتقا سطح فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این امر آن طور که باید در ایران فرهنگ سازی نشده است. همه ی این عوامل دست به دست هم دادند تا مردم ایران روز به روز از دنیای زیبای هنری دورتر بمانند. ما در نظر داریم در این مطالعه ابتدا تحقیقات پیشین را مورد بررسی قرار دهیم،سپس به دنبال بررسی استراتژی تبلیغات بازاریابی اجتماعی هستیم تا بتوانیم فروش آثار هنری را افزایش دهیم.http://www.jmek.ir/article_143780_970cd1cc82b6677d1b8e01052def5fe1.pdfموسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی راه دانش بابلمطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی2783-52272420211222Describe Airline Business Models in The Aviation Industryواکاوی مدلهای کسب و کار خطوط هوایی در صنعت هوانوردی475814378110.22034/jmek.2021.143781FAمهناز ربیعیاستادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.ایلناز خدامرادیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.Journal Article20210926The problems of Iran's aviation industry have been largely due to restrictions on the purchase of new aircraft, engines and spare parts from previous years, but with the unremitting efforts of aviation industry activists, the industry has stood on its own two feet so far. In the last one or two years, new problems have been added to the previous ones, such as the impossibility of refueling at airports abroad and the impossibility of transferring currency even through exchange offices, as two examples of new restrictions that Iranian airlines Faced with additional costs and usually the income and expenses of these companies are not the same and the income of any flight, especially on domestic routes, does not cover the cost of the flight. In this regard, airlines, whether providing full service (FSC) or low-cost carrier (LCC) that seek to adopt unique operational and service strategies (such as (ULH)) as a major indicator in the development of the aviation industry of each country. They are considered, because in addition to increasing aviation demand and improving competition, they have also suffered less damage from the economic crises affecting the aviation industry. In addition to increasing aviation demand and improving competition, they have suffered less from the economic crises affecting the aviation industry. In this article, we have tried to review the advantages and disadvantages of low-cost business models by reviewing the business models of airlines and according to the mentioned cases.مشکلات صنعت هوانوردی ایران، تا حدود زیادی متأثر از محدودیتهای خرید هواپیمای نو، موتور و قطعات یدکی از سالهای قبل بوده است؛ مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی اضافه شد که از جمله میتوان به مسائلی چون عدم عدم امکان انتقال ارز حتی از طریق صرافیها به عنوان دو نمونه از محدودیتهای جدید اشاره کرد که ایرلاینهای ایرانی را با هزینههای اضافی مواجه ساخت و معمولا دخل و خرج این شرکتها یکسان نیست و درآمد هیچ پروازی خصوصاً در مسیرهای داخلی کفاف هزینه پرواز را نمیدهد. در این راستا شرکت های هواپیمایی اعم از ارائه دهنگان سرویس کامل(FSC ) و یا کم هزینه (LCC ) که به دنبال اتخاذ استراتژی های عملیاتی و خدماتی منحصر به فرد (همانند(ULH )) به عنوان شاخصی کلان در توسعه صنعت هواپیمایی هر کشور محسوب می شوند، هستند، زیرا علاوه بر افزایش تقاضای حمل و نقل هوایی و بهبود رقابت، آسیب کمتری از بحران های اقتصادی موثر بر صنعت هواپیمایی نیز متحمل گشته اند. در این مقاله سعی شده است با مروری بر مدلهای کسب و کار شرکتهای هواپیمایی و با توجه به موارد یاد شده به بررسی مزایا و معایب مدل کسب و کار کم هزینه پرداخته شود.http://www.jmek.ir/article_143781_9205eb2b6650874912c365152285d61d.pdfموسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی راه دانش بابلمطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی2783-52272420211222Investigating the reasons why people do not welcome the corona vaccine and the role of trust in the vaccineبررسی دلایل عدم استقبال مردم از تزریق واکسن کرونا و نقش اعتماد در تزریق واکسن596614377810.22034/jmek.2021.143778FAحسن رضاییاستادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.میثم شاهیکارشناسی ارشد، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20210925Vaccines are one of the most successful and cost-effective public health tools that have greatly helped to eliminate or control several serious diseases in the last century. For this reason, in order to control the epidemic of Covid-19 disease, in addition to effective public health measures, vaccination is necessary to reduce the disease and prevent mortality. However, despite the safety and effectiveness of immunization measures, hesitation in vaccination has become a global issue and challenge, and by the World Health Organization (WHO) as one of the top 10 threats to global health in 2019 Has been introduced. Vaccination skepticism is influenced by many factors, however, one of the key features of vaccine skepticism is trust in the vaccine. Public confidence in receiving the vaccine is essential to the success of communities in controlling Covid-19. In our society, those who have more trust in the vaccine, the vaccine manufacturers, the government and the health authorities of their country, have received their vaccine, which shows the importance of trust in vaccination. Therefore, it is necessary to pay attention to the options of building trust and also to reduce the tools of distrust in the society for the success of vaccination.واکسن یکی از موفق ترین و مقرون به صرفه ترین ابزارهای بهداشت عمومی است که تا حد زیادی به حذف یا کنترل چندین بیماری جدی در قرن گذشته کمک کرده است. به همین دلیل برای کنترل همه گیری بیماری کووید-19،علاوه بر اقدامات موثر بهداشت عمومی، انجام واکسیناسیون، در کاهش بیماری و پیش گیری از مرگ و میر، ضروری است. با این حال، علی رغم ایمنی و اثر بخشی اقدامات ایمن سازی، تردید در انجام واکسیناسیون، به یک مسئله و چالش جهانی تبدیل شده است و توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) نیز به عنوان یکی از 10 تهدید نخست برای سلامت جهانی در سال 2019 معرفی شده است. تردید در واکسیناسیون تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد، با این حال، یکی از ویژگی های کلیدی تردید در واکسن، اعتماد به واکسن است. اعتماد عمومی در دریافت واکسن برای موفقیت جوامع در کنترل کووید-19، ضروری است. در جامعه ما، کسانی که اعتماد بالاتری به واکسن، سازندگان واکسن، دولت و مقامات بهداشتی کشورشان داشته اند، واکسن خود را دریافت کرده اند که نشان از اهمیت اعتماد در انجام واکسیناسیون دارد. لذا توجه به گزینه های اعتماد سازی و نیز کمرنگ کردن ابزار های بی اعتمادی در جامعه، برای موفقیت واکسیناسیون ضرورت دارد.http://www.jmek.ir/article_143778_749eeb00072727b6a2de2d2df5ec395c.pdfموسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی راه دانش بابلمطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی2783-52272420211222Investigating the Impact of International Financial Reporting Standards on the Relationship between the CEO's Financial Knowledge and the Quality of Accounting Information in Companies Listed on the Tehran Stock Exchangeبررسی تاثیر استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی بر رابطه بین دانش مالی مدیرعامل با کیفیت اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران678214440010.22034/jmek.2021.144400FAمحمود لشکریاندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی علامه طبرسی، قائمشهر، ایرانمحمدرضا خطی دیزآبادیاستادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی علامه طبرسی، قائمشهر، ایران.Journal Article20210927The purpose of this study is to investigate the effect of international financial reporting standards on the relationship between CEO financial knowledge and the quality of accounting information in companies listed on the Tehran Stock Exchange. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population of this research includes companies listed on the Tehran Stock Exchange that 70 companies have been active in the period 1394 to 1398 have been selected for the study. In the process of preparing, correcting, preparing and processing data, Excel software has been used and Eviews software has been used to calculate descriptive and inferential statistical indicators. The results showed that international financial reporting standards have a significant effect on the relationship between CEO financial knowledge and the quality of accounting information in companies listed on the Tehran Stock Exchange.هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی بر رابطه بین دانش مالی مدیرعامل با کیفیت اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد 70 شرکت در دوره زمانی 1394 تا 1398 فعالیت داشتهاند جهت بررسی انتخاب شدهاند. در فرآیند تهیه اصلاح، آمادهسازی و پردازش دادهها از نرم افزار اکسل و برای محاسبه شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار Eviews استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی بر رابطه بین دانش مالی مدیرعامل با کیفیت اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معناداری دارد.http://www.jmek.ir/article_144400_77eb368c9097782e0997a3874527a056.pdf