علی ترابی سیاه چناری
چکیده
چکیدهدر مقاله مروری حاضر، عوامل موثر بر صادرات مرکبات استان مازندران بررسی میشود. نتایج نشان میدهند، بازاریابی مرکبات در ایران با مشکلات مختلفی از جمله سهم عظیم واسطهها در خرید محصولات، سهم اندک ...
بیشتر
چکیدهدر مقاله مروری حاضر، عوامل موثر بر صادرات مرکبات استان مازندران بررسی میشود. نتایج نشان میدهند، بازاریابی مرکبات در ایران با مشکلات مختلفی از جمله سهم عظیم واسطهها در خرید محصولات، سهم اندک تولیدکنندگان از قیمت کل، ضریب بالای هزینههای بازاریابی، رشد چشمگیر عمده فروشی، سود خالص بالای عملیات بازاریابی عمدهفروش، نقش بازار عمدهفروشی در ناکارآمدی بازار محصول و غیره مواجه است. همچنین صادرات مرکبات مازندران، به دلیل بیثباتی نرخ ارز و عدم وجود یک سیستم بازاریابی مناسب کاهش مییابد. بطور کلی عوامل موثر بر افزایش صادرات مرکبات استان مازندران عبارتند از: ضرورت اصلاح ساختار تولید و حمایت از کشاورزان ، راه اندازی دفاتر بازرگانی در کشورهای مختلف، انجام تحقیقات بازاریابی خارجی، برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی برای معرفی این بخش از اقتصاد ایران، استفاده از آمارها و دادههای مورد نیاز در مورد حجم تجارت جهانی، توسعه مراکز تحقیقاتی در کشورهای هدف برای آگاهی از شرایط موجود در بازارهای جهانی جهت افزایش سهم ایران در تجارت خارجی در این گونه بازارها. از اینرو مسئولان صادرات ایران باید به این نکته توجه داشته باشند که تمرکز بر موضوع بازاریابی میتواند به افزایش درآمدهای خارجی کمک کند و نقش موثری در تحقق صادرات غیرنفتی ایفا کند.