نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده منابع طبیعی .دانشگاه مازندران .ساری. ایران
2 رییس مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی تجهیز صنعت نگین پاسارگاد
3 گروه مدیریت - دانشگاه ادیب مازندران-ساری- ایران
چکیده
در عصر اطلاعات، مزیت اصلی در سرمایه کارآفرینی نهفته است. کارآفرینی در دنیای پیشرفته امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابت اصلی سازمانها میباشد. روند اوج یافتن نقش کارآفرینی، نوآوری و فناوریهای نوین در ایجاد مزیتهای راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع کارآفرینی در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت کارآفرینی در قلب سیاستهای راهبردی سازمانها جای گیرد. بر این اساس، توجه ویژه به مدیریت کارآفرینی از جهت تحقق اهداف سازمانها ضروری به نظر میرسد و تبیین جایگاه مدیریت کارآفرینی و کارکردهای آن در سازمانها از اهداف تحقیق حاضر میباشد. روش پژوهش حاضر کتابخانهای میباشد. مدیریت کارآفرینی میتواند با یکپارچهسازی سرمایههای کارآفرینیی سازمانها در بخشهای مختلف و تأثیرگذاری مستقیم بر مفاهیمی مانند مشتریمداری، یادگیری سازمانی، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیمگیری هوشمندانه، بازطراحی فرایندها، تولید کارآفرینی جدید و تبدیل کارآفرینی ضمنی به صریح، زمینه ارتقای سطح فعالیتها و رسیدن به اهداف موردنظر را به همراه داشته باشد. البته سازمانها بدون داشتن استراتژی مشخصی در استفاده از مدیریت کارآفرینی نمیتوانند بهرهای از این کارکردها داشته باشند و میبایست در این خصوص سیاستهای راهبردی تدوین گردد.
کلیدواژهها
موضوعات