نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد. به نظر میرسد مساله بیکاری در جامعه به اندازهای کلان شده است که تنها با ایجاد بازاری جدید در اقتصاد میتوان برای این حجم از بیکاران ایجاد شغل کرد، بازاری که علاوه بر ایجاد اشتغال در سطحی گسترده، بتواند افزایش رشد اقتصادی و توسعه کشور را هم تضمین کند. بنابراین حمایت از طرحهای اشتغال زایی و کارآفرینی بهترین مسیر ایجاد فرصتهای شغلی در کشور است. هدف از این تحقیق بررسی دقیق فرآیند گذشته و موجود، فرصتها و تهدیدات محیط بیرونی در تحلیل روند محیط شناسی کارآفرینی ورزشی شهر اردبیل براساس مدل PESTLE که بر اساس این مدل تحلیلی، استراتژیهای مناسب، طراحی و تدوین شد تا به بهبود کارآفرینی کمک نماید. با بررسی و رصد متغیرهای پیش گفته میتوان به ارزیابی مسایل و روندها و درک کامل محیط رسید و مدلها و الگوهای در حال ظهور را شناسایی و پیشرانها و ظرفیتهای بالقوهی آینده را استنباط کرد و با ترسیم چشمانداز و ویژگیهای محیطهای آینده، برای فرصتها و تهدیدها آماده بود و به برنامهریزی راهبردی دست زد. بنابراین اهداف و معیارهای این منظر باید در جهت پرکردن این شکافها و فاصلهها تعیین گردند و در ادامه معیارهای مناسبی برای کنترل پیشرفت آنها نیز تعیین شود.
کلیدواژهها
موضوعات
طالبی ک، سجادی س م، رسولیان پ. 1395. شناسایی مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 4: 652- 633.
قاسمی ح، فیضی م.1394. نقش تفکر استراتژیک بر پیچیدگی ساختاری سازمان (مورد مطالعه: شرکت هپکو). نشریه پژوهشهای مدیریت راهبردی، 59: 170-141.
قربانی م، وحدانی م. 1395. طراحی الگوی شایستگیهای کارآفرینان در صنعت ورزش ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 39: 228-205.
مندعلیزاده ز، هنری ح. 1389. بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی در ورزش به عنوان حوزهای میان رشته ای. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 2: 136-113.
مندعلیزاده ز، هنری ح، شهلایی ج. 1391. تعیین موقعیت استراتژیک و وضعیت موجود و مطلوب کارآفرینی در ورزش کشور. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 3: 154-141
Amit R, Zott C. 2001.Value creation in e-business. Strategic Management Journal, 22: 493-520.
Baehagi L, Taufik, Yogaswara AS. 2019. Human resource development in strengthening entrepreneurship through one Asia fouvdation. Conference proceeding of one Asia, 134-138.
Belz, F.M., Binder, J. K. (2017). “Sustainable Entrepreneurship: A Convergent Process Model”. Business Strategy and Enviroment, 26, pp: 17-1.
Biberhofer, P. & et al. (2018). “Facilitating work performance of sustainability-driven entrepreneurs through higher education”. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, First Published 8 Feb 2018
Bjärsholm, D. (2017). “Sport and Social Entrepreneurship: A Review of a Concept in Progress”. Journal of Sport Management, 31, pp: 206-191.
Gosens, J. & et al. (2018). “The limits of academic entrepreneurship: Conflicting expectations about commercialization and innovation in China’s nascent sector for advanced bio-energy technologies”. Energy Research & Social Science, 37, pp: 11-1.
Greco, A., Jong, G. (2017). “Sustainable entrepreneurship: definitions, themes and research gaps”. Centre for Sustainable Entrepreneurship, University of Groningen, Campus Fryslân.
Hornsby, J.S. & et al. (2018). “Entrepreneurship Everywhere: Across Campus, Across Communities, and Across Borders”. Journal of Small Business Management, 56, pp: 10-4.
Jeanquart, M., Clieaf, S., Van, M. (2017). “Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital”. Business Horizons, 60, pp: 65-55.
Kearney AT. 2014. Wining in the business of sport, Korea. Retrieved from: www.atkearney.com.
Kerenyi A, McIntosh RW. 2020. Steps Towards Realising Global Sustainable Development. In: Sustainable Development in Changing Complex Earth Systems. pp 227-262. Part of the Sustainable Development Goals Series
Kuratko DF, Morris MH. 2018. Examining the Future Trajectory of Entrepreneurship. Journal of Small Business Management, 56:11–23.
Kuratko, D. F., Morris, M.H. (2018). “Examining the Future Trajectory of Entrepreneurship”. Journal of Small Business Management, 56, pp: 23-11.