سروه خضری؛ محمدتقی طغرایی
چکیده
انجمنهای زادگاهی نهادهایی مردمی و خود جوش هستند که مهاجرانی که از روستا به شهر مهاجرت میکنند به واسطه سرمایه اجتماعی بالا در آنها به تشکیل یک اجتماع محلی در قالب انجمن زادگاهی اقدام میکنند. که در ...
بیشتر
انجمنهای زادگاهی نهادهایی مردمی و خود جوش هستند که مهاجرانی که از روستا به شهر مهاجرت میکنند به واسطه سرمایه اجتماعی بالا در آنها به تشکیل یک اجتماع محلی در قالب انجمن زادگاهی اقدام میکنند. که در ایران نمونه موفق آن انجمن زادگاهی دریانیهای تهران است، که در زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی در تهران به عنوان مقصد و در دریان به عنوان مبدأ بسیار موفق عمل کردهاند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی انجمن زادگاهی دریانیها است. روش پژوهش حاضر روش تحقیق کیفی از نوع قومنگاری با نمونهگیری هدفمند است که از طریق ابزارهای مشاهده و مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که 6 مقوله در توسعه کارآفرینی این انجمنها مؤثر بوده است که این مقولات شامل عوامل شخصیتی- روانشناختی، گرایشهای کارآفرینانه، عوامل زمینهای- جمعیتشناختی، سرمایه اجتماعی، سرمایه نمادین و کارآفرینی اجتماعی است. هر کدام از مقولات با استناد به متن مصاحبههای صورت گرفته در قسمت یافتهها تشریح شدهاند.